close
تبلیغات در اینترنت
وبلاگicon
پایگاه فرهنگے مادحان
.:توجه:کاربر گرامی لطفا سایت مارا با مرور گر های پیشنهادی (اپرا،گوگل کروم و فایر فاکس)باز کنید زیرا با مرور گر های دیگر نظیر اینترنت اکسپلورر قالب سایت به خوبی اجرا نمی گردد.باتشکر مدیریت سایت:.
ورود اعضای سایت
نام کاربری :
رمز عبور :

آمار سایت
» آمار کاربران
» افراد آنلاین : 2
» اعضای آنلاین : 0
» تعداد اعضا : 18

» عضو شوید
» ارسال کلمه عبور


» آمار مطالب
» کل مطالب : 74

» آمار بازدید
» بازدید امروز : 173 نفر
» باردید دیروز : 880 نفر
» ورودی امروز گوگل : 5
» ورودی گوگل دیروز : 4
» بازدید هفته : 1,658 نفر
» بازدید ماه : 2,999 نفر
» بازدید سال : 24,875 نفر
» بازدید کلی : 161,050 نفر
» تاریخ : یکشنبه 27 آبان 1397
مرور گر پیشنهادی ما
google-chrome google-chrome
رمزینه
مطالب اخیر وبگاه
مطالب اخیر انجمن

آشنايي با روانخواني
اولين مرحله در خواندن اين است که مداح متن ، مدح ، دعا و ... و هر چه که مي خواهد بخواند بايد از قبل روخواني به طور ساده و بدون آهنگ تا در قسمت روانخواني مسلط باشد.
مثال :
بيا که بي تو دل من بهانه مي گيرد
به اين نشان که از کويت نشانه مي گيرد
بايد اين شعر را به طور کامل صحيح و بدون غلط و بدون هيچ آهنگي بخوانيم.


تقسيم بندي تنفس
دم گرفتن نفس از طريق خيشوم ( بيني ) و بازدم بيرون دادن هواي درون از طريق دهان مي باشد. که قبل از خواندن نفس گرفته و در حين خواندن نفس به طور طبيعي خارج شود .
به طور مثال نفس ميگيريم بعد بسم الله الرحمن الرحيم را در حين خروج هواي درون خوانده مي شود براي تقسيم نفس بايد شعر و يا دعا و .. را به صورت قسمت بندي بخوانيم که اين کار داراي دو امتياز مي باشد :
1 . مداح پيوسته نمي خواند و همين کار باعث مي شود بهتر و بيشتر قدرت خواندن داشته باشد.
2 . مستمع از کلام مداح بهتر بهره مند مي شود.
مثال : الهم اني اسئلک برحمتک وسعت کل شي را مي توانيم اين گونه بخوانيم : اللهم اني ، اسئلک ، برحمتک التي ، وسعت کل شي و يا 2 نفس و حتي مي توانيم با يک نفس بخوانيم.
در شعر :
بيا که بي تو دل من بهانه مي گيرد
به اين نشانه که ز کويت نشانه مي گيرد
مي توانيم اين گونه بخوانيم :
بيا که بي تو دل من - نفس - بهانه مي گيرد
به اين نشان - نفس - که ز کويت - نفس - نشانه مي گيرد
توضيح : ما به شرطي مي توانيم در دعا و يا شعر و يا مصيبت نفس گيري کنيم که در معناي آنها خلل و اشکالي وارد نشود.
مثال : نمي توانيم اين گونه بخوانيم
غلط : بيا که بي تو دل - نفس - من بهانه مي گيرد
صحيح : بيا که بي تو دل من  - نفس - بهانه مي گيرد


استفاده از مد
يعني کشيدن صدا که در قرآن هم در بسياري از حروف مشاهده مي نمائيم که از 4 تا 6 حرف کشيده مي شود که در جاهاي خاص به کار برده مي شود.
بايد دقت داشته باشيم که کشيدن صدا در حد خودش باشد و جاهايي که باعث از بين بردن معناي شعر مي شويم زياد حروف را نکشيم در مثال يا رحمان و يا رحيم.


آهنگ دادن به صدا
در مراحل قبلي روانخواني ، تقسيم ، و مد را مورد توجه قرار داديم و اکنون مي خواهيم يه شعر آهنگ بدهيم. در مورد اين که ما با چه سبک و روش و آهنگي بخوانيم بايد بگوييم هر فردي از استعدادهاي خدادادي خاصي برخوردار است و بايد با تلاش و کوشش استعداد نهفته خود را شکوفا سازد اگر از ابتداي خواندن به تقليدي خواني عادت و گرايش پيدا نمائيم استعداد دروني به مرور نهفته و از بين خواهد رفت لذا در مرحله اول عزيزان بايد آن چه در وجود خودشان است با توجه به بحث صداسازي که قبلا بيان شد صداي خود را آماده و در مراحل بعدي از نوارهايي که داراي سبک ها و رديف ها خواندن است طبق اصول و ضوابط زير نظر استاد صداي خود را تقويت کند.
اکنون شعر زير را با آهنگ دلخواه بخوانيد
بسم الله الرحمن الرحيم
يا رحمان و يا رحيم
سر خيل رسل ، شافع روز عرصات
فرمود به امت ، از کرم ، راه نجات
فرمود خدا ، جمله گناهش بخشيد
هر کس که فرستد ، به محمد صوات
تمرين :
مد ها و نفس گرفتن و آهنگ دادن به صدا را در شعر بالا اجرا کنيد.


تحرير
غلت دادن صدا چه چه و پيچش هاي مختلف صدا را تحرير مي گويند و يا نه نوعي کشيدن ، بالا و پايين بردن صدا ، ضربه زدن به تارهاي صوتي و حالت هايي که توسط تار هاي صوتي در حنجره و فضاي دهان به وجود مي آيد که باعث زيبايي در خواندن مي شود را تحرير گويند.
تحرير بر روي حروف کوتاه   اَ   اِ   اُ    و حروف کشيده آ   ای  او  وبعضي حروف ساکن اجرا مي شود.
نکته : تمرين تحرير باعث لطيف و مليح شدن صدا خواهد شد و عامل بسيار موثري در بالا بردن مهارت هاي شخصي در اجراي برنامه هاي مختلف ، گرفتن سبک هاي مولودي خواني ، نوحه خواني و در مصيبت خواني مي باشد.
نکته : در موقع تحرير زدن دهان مداح نبايد بيش از حد باز و يا بسته باشد.
در مرحله اول ، بهتر است به جاي استفاده از اشعار از سيلاب هاي آواز کمک بگيرد زير سيلاب هاي آواز در تمرين حالت يکنواختي دارند ، مانند فشار بر روي پدال گاز ماشين در حد مشخص و ثابت که سبب مي شود دور موتور حرکت هاي يکنواختي داشته باشد. اما در صورت استفاده از اشعار به خاطر رعايت وزن و حتي نوع کلمات و حروف آن ، مجبور به پايين و بالا بردن صدا ( تن صدا ) مي شود ولي در صورت استفاده از سيلاب هاي آواز به خاطر تک بودن آن ، در موقع تمرين تار هاي صوتي صاف و بدون گره مي شوند ، اين سيلاب هاي آوازي مانند ( آ - ها - اي - او - دا - کا - و ... ) هستند.
استفاده از سيلاب ها به صورت چکشي :
1 . از تن پايين به بالا
2 . از تن بالا به پايين
در اين روش بايد به حنجره امکان حالت پذيري بدهيم.
به اين صورت که با صوتي به صورت ممتد از بالا به پايين يا پايين به بالا به دفعات منظم ضربه اي هم چون چکشي به صدا وارد کنيد منظور از اين ضربه ها ، همان چه چه بلبلي معروف در بين عوام مردم مي باشد.
براي تمرين به دو صورت يابد عمل نمود.
صورت اول :
يکي از حروف سيلاب مانند آ را انتخاب کنيد ، نفس عميقي گرفته و شروع کنيد حرف انتخابي را به صورت تحرير ( چه چه = آواز بلبلي ) اما تحرير هاي درشت با صدايي آرام ( تن پايين ) به صورت ممتد ادا کردن و هر چه به سمت اوج صدا مي رويد تحرير هاي شما ريزتر گردد. به عبارتي شما حرف آ را در اين روش بارها تکرار مي کنيد امام بايد دو مطلب را فراموش نکنيد.
يکي اين که صداي شما از تن پايين شروع و بدون شکستگي هم راه با گفتن حرف انتخابي از حلق به اوج برسد.
دوم اينکه در ابتداي گفتن حرف انتخابي ، آن را به صورت واضح و درشت تر و با فاصله زماني کمتر يعني به صورت تند و سريع پشت سر هم تکرار کنيد.
صورت دوم :
در اين جا مانند صورت اول عمل کنيد : با اين تفاوت که در اين صورت ، ابتداي تمرين را به اوج صدا قرار دهيد و به طرف تن پايين صدا به ادا نمودن يکي از حروف سيلاب بياييد.
مثال براي تمرين :
اللهم ... اني ... او ... خدا ... الهي ...
تحرير هاي کوتاه که به صورت سطحي واگذار در بين اشعار و يا متنها و يا دعاها اجرا مي شود . مثل : يا سابغ النعم
تحرير هاي بلند که به صورت طولاني بر روي حرفي اجرا مي شود
مثل : الهي و ربي و سيدي
توضيح : تحرير هاي بي جا که در شعر و يا متن و دعا و ... به صورت طولاني زده مي شود نه تنها باعث زيبايي در خواندن نمي شود بلکه خلل و اشکال در خواندن و خستگي در مستمع ايجاد مي نمايد.


تقسيم بندي گام هاي صوتي
1 . صوت ضعيف
2 . صوت متوسط
3 . صوت قوي
قرار ( صوت ضعيف ) : که پايين ترين گام در خواندن مي باشد که نقطه شروع ما در خواندن مدح ، دعا و ... مي باشد
جواب ( صوت متوسط ) : حد بين صوت ضعيف و قوي را متوسط مي گويند که معمولا حالت خوبي براي خواندن جلسات طولاني مي باشد.
جواب قرار ( صوت قوي ) : تقريبا بالاترين گام صدا مي باشد.
توضيح :
به صداي افرادي که بم خواني قوي دارند راست کودک و افرادي که زير خواني قوي دارند چپ کودک مي گويند.
صداي بم از زيبايي خاص خود برخوردار است و صداي زير هم از زيبايي خاص خود و آنچه که به اين صداها زيبايي مي دهد استفاده از تکنيک ها و اصول و مقررات خواندن مي باشد که مداح بايد بداند صداي خود را زير يا بم به سه قسمت فوق تقسيم نمياد.


فراز و فرود
فراز : يعني بالا بردن صدا در خواندن
فرود : يعني پايين آوردن صدا در خواندن
استفاده از فراز و فرود نه تنها باعث زيبايي در خواندن مي شود بلکه باعث تنوع در خواندن شده و مداح و مستمع دچار خستگي نمي شود.
مثال : در دعاي کميل : الهم عظم بلايي ( فراز ) افراط بي سوء حالي ( فراز ) و قصرت به اعمالي ( فرود ) و قعدت بي اغلالي ( فرود ) و حبسني عن نفعي بعد عملي ( فرود )
( فراز ) بنده ام ، بنده ولاي توام
( فراز ) عاشق صحن با صفاي توام
( فرود ) تو جوادي و من گداي توام
( فرود ) يا جواد الائمه ادرکني
( فراز ) قامتم خم شده ز بار بلا
( فراز ) حاجتم باشد از تو يا مولا
( فرود ) نجف و کاظمين و کربلا
( فرود ) يا جواد الائمه ادرکني
تمرين : شعر فوق را با استفاده از فرمول هاي قبلي ( روانخواني ، تقسيم بندي نفس ، مد ، آهنگ دادن ، تحرير ، تقسيم گام هاي صوتي و استفاده از فراز و فرود ) بخوانيد .


زير خواني و بم خواني
زير خواني : صدا به صورت تند و تيز و صاف مي باشد.
بم خواني : صدا درشت و پرحجم مي باشد.
در زير خواني دهان حالت باز و کشيده و صدا با قدرت و فشار بيشتري از فضاي دهان خارج مي شود . در بم خواني دهان حالت پر و درشت و صدا با قدرت و فشار کمتر ولي با حجم بيشتر از فضاي دهان خارج مي شود.
بسم الله الرحمن الرحيم  با دو روش بخوانيد .
توضيح : اگر مداح بتواند از هر دو استفاده نمايد کمتر دچار خستگي و خواندنش داراي تنوع بيشتري خواهد شد.


احساس خواني
يعني اينکه مداح بتواند نسبت به معاني و مفاهيم ( دعا ، شعر ، متن ) کليه فعل و انفعالات از قبيل ( شادي ، حزن و اندوه ، سوز و گداز ، حماسي و .. ) را با صداي خود در خواندن و بعضا استفاده از حرکات صحيح به مستمع انتقال دهد.
توضيح : همان طوري که يک بازيگر هنگام ايفاي نقش طوري خود را ايفا مي نمايد که حس مي کند در عمل هم همان نقش در مورد نظر مي باشد و تمام حرکات و حالات خود را نسبت به نقش مورد نظر تنظيم و ارائه مي نمايد. البته در مداحي اين حس بايد واقعي باشد که از طريق تقوا و رعايت اخلاق بدست مي آيد.
در مداحي هم وقتي مداح روضه مي خواند بايد خود را در آن لحظه در آنجا حس کند و با تمام وجود و احساس بخواند و يا اينکه وقتي مي خواهد از شجاعت اهل بيت بخواند بايد با لحن حماسي و حرکات حماسي حالات را انتقال دهد و به طور کلي بايد بگوييم که مداح بايد داراي احساسات و عواطف و روح بلندي در خواندن باشد تا بتواند با قدرت و اقتدار بالايي رسالت و پيامد هاي اهل بيت را به جامعه انتقال دهد.
مثال : در دعاخواني بايد مداح ضمن تسلط بر روانخواني و معاني دعا ، هنگام خواندن حالت و حسي به خود بگيرد که نشانه خضوع و خشوع در برابر پروردگار متعال باشد و اين بايد به گونه اي باشد که مستمع آن را با تمام وجود حس کند .
تمرين : شعر زير را با حالت حماسي بخوانيد
شهسوار با وقار عرصه ميدان عشقم
جان نثار سيد العشاق فخر راستينم
تمرين : شعر زير را با حالت حزن و اندوع بخوانيد
اين غم کجا برم که پس از مرگ ، جاي گل
باران تير ، بر برنت ، ريخت يا حسن
تمرين : شعر زير را با حالت شادي و فرح بخوانيد
عيد ميلاد است ميلاد جواد ابن الرضاست
خرم از رويش زمين و روشن از نورش فضاست


سرعت و رعايت فواصل در خواندن
يکي از نکات مهمي که بايد در حين خواندن رعايت کرد ، سرعت در خواندن مي باشد که در خواندن دعا و شعر و مصيبت و ... هر کدام نسبت به خود بايد داراي سرعت خاص خود باشد . مثلا در هنگام خواندن شعر نبايد به قدري تند و سريع بخوانيم که مستمع معناي شعر ما را متوجه نشود بلکه بايد طوري خوانده شود که حق شعر ادا گردد.
مثال :
اي بهشت قرب احمد فاطمه
ليله القدر محمد فاطمه
بايد به صورت زير بخوانيم :
اي بهشت قرب فاطمه - فاصله - فاطمه
ليله القدر محمد - فاصله - فاطمه
اين روش باعث مي شود که مستمع شعر را بهتر متوجه شود البته توضيحات زياد دارد که توسط اساتيد در کلاس و نوارهاي آموزشي به طور عملي خدمت عزيزان ارائه مي گردد.

 

منبع




















 


(ما را از نظرات خود بهره مند سازید)

تعداد بازديد : 252
نویسنده : منتظر المهدی در چهارشنبه 03 ارديبهشت 1393 | نظرات()

Web Template By : Samentheme.ir

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
لوگوی شما