close
تبلیغات در اینترنت
وبلاگicon
پایگاه فرهنگے مادحان
.:توجه:کاربر گرامی لطفا سایت مارا با مرور گر های پیشنهادی (اپرا،گوگل کروم و فایر فاکس)باز کنید زیرا با مرور گر های دیگر نظیر اینترنت اکسپلورر قالب سایت به خوبی اجرا نمی گردد.باتشکر مدیریت سایت:.
ورود اعضای سایت
نام کاربری :
رمز عبور :

آمار سایت
» آمار کاربران
» افراد آنلاین : 1
» اعضای آنلاین : 0
» تعداد اعضا : 18

» عضو شوید
» ارسال کلمه عبور


» آمار مطالب
» کل مطالب : 74

» آمار بازدید
» بازدید امروز : 183 نفر
» باردید دیروز : 880 نفر
» ورودی امروز گوگل : 5
» ورودی گوگل دیروز : 4
» بازدید هفته : 1,668 نفر
» بازدید ماه : 3,009 نفر
» بازدید سال : 24,885 نفر
» بازدید کلی : 161,060 نفر
» تاریخ : یکشنبه 27 آبان 1397
مرور گر پیشنهادی ما
google-chrome google-chrome
رمزینه
مطالب اخیر وبگاه
مطالب اخیر انجمن

صداسازی
همان طوری که می دانید یکی از مهمترین ابزار مداحی ، سخنرانی ، خطابه و ... داشتن یک صدای خوب است که در رسیدن به هدف ، شخص را یاری می نماید.
صدای خوب در مداحی دلها را بیشتر آماده می کند و باعث اشک گرفتن و انس پیدا کردن می شود . البته ناگفته نماند که صوت زیبا یک استعداد خدادادی است که خیلی ها از آن برخوردار و بعضی بی بهره هستند اما بحث پرورش صدا و ربطی به استعداد ندارد .
گر چه کسی که مستعد است طبیعتا پیشرفت بیشتری در این زمینه خواهد داشت اما حتی افراد مستعد هم باید برای بهتر شدن صدا ، روی آن کار کنند.
در این بخش به انجام بعضی از تمرینات که در بالارفتن کیفیت صدای شخص بی تاثیر نیست می پردازیم.


تمرين قوي کردن حنجره
منظور از حنجره قوي و صداي قوي ، صداي بلند و يا فرياد نيست بلکه منظور حنجره و صدايي مي باشد که داراي بنيه اي بالا و قدرتي است که بعد از اجراييک برنامه ، توانايي خود را به طور کامل از دست نداده باشد و به اصطلاح زود نگيرد . بعضي از اشخص هستند که صداي آنها بسيار طنين و پرحجم و بلند است اما بعد از مدتي کار کشيدن از حنجره ، تارهاي صوتي آنها از کار مي افتد و زود خسته شده و توان انجام فعاليت بيشتر از آن سلب مي شود . بر عکس افرادي نيز هستند که صداي کم حجم و نازکي دارند اما حنجره آنها از قدرت خوبي برخوردار است و تارهاي صوتي او به زودي از کار نمي افتد. آنچه مهم است اين است که يک خواننده بتواند از ابتداي يک مجلس تا انتهاي آن را به تنهايي عهده دار شود و قدرت انجام يک برنامه کامل را داشته باشد ، اگر چه اين خصوصيت بعد از سال هاي مجلس داري و اجراي برنامه براي شخص حاصل مي شود و به خصوصيا فردي از قبيل بنيه جسماني ، حالت جمجمه ، بزرگي قفسه سين ه، بزرگي حفره هاي بيني و دهان و .. نيز بستگي دارد.
خاطر نشان شدن اين مطلب لازم است که بالا رفتن کيفيت صدا ، رابطه مستقيم با کيفيت تنفس دارد . تنفس صحيح صدا را دلنشين تر مي نمايد.
نکته ديگر اينکه تارهاي صوتي که صدا را توليد مي کنند ، در واقع چند عضله ضعيف و کوچک بيشتر نيستند. چون عضلات را مي توان با ورزش قوي تر کرد ، بايد با ورزش دادن عضلات گلو و حنجره ، صدا را قوي تر نمود تا ديرتر توان خود را از دست بدهند. دقيقا مثل يک بدنساز که با تسافده از دمبل سبک و سنگين عضلات شانه و بازوي خو درا قوي مي کند تا بعد از مدتي بتواند يک وزنه سنگين را بلند نمايد . پس تنفس صحيح باعث پرطنين شدن صدا مي گردد و ورزش دادن عضلات باعث قوي شدن آن خواهد شد . در واقع ورزش عضلات بازو ، دمبل زدن و ورزش عضلات حنجره ، خواند مي باشد. تمرين قوي شدن صدا به اين ترتيب است که ابتدا با آرامش در محلي ساکت و آرام بنشينيد و عضلات را شل کنيد سپس نفس عميقي کشيده و در پايين ترين پرده ، حرف آ را به صورت ممتد و کشيده ادا نماييد و آن قدر ادامه دهيد تا بازدم شما تمام گردد . دوباره ريه ها را تا جايي که امکان دارد ، از هوا پرکنيد و درحالت بازدم به صورت کشيده بگوييد  آ . اين کار تا پنج دقيقه به طور مداوم تکرار نماييد. در اين کار عجله نکنيد و از پايين حالت ممکن آغاز نماييد. در اين کار عجله نکنيد و از پايين ترين حالت ممکن آغاز نماييد.
وقتي که حس کرديد که حنجره شما خوب گرم شده است ، حرف آ را در يک پرده بالاتر ، با همان کيفيت اجرا کنيد. اين کار را همين طور پرده به پرده ادامه داده و بالا رويد و اين نکته را کساني که مبتدي هستند بايد توجه داشته باشند که به هيچ وقت نبايد عجله نمايند. بايد با حوصله اين کار را به انجام رساند چون تمام پختگي صدا و قوت آن بستگي به تمرين در پرده هاي پايين دارد . اين کار را که انجام داديد و به پرده آخر صداي خود در حرف آ رسيديد ، حتجره شما به خوبي گرم شده است و بعد از اين يک ربع تمرين ، حالا مي توانيد با تمام قدرت ، يک بيت شعر با آواز بلند ( در اصطلاح شش دانگ صدا ) بخوانيد ، بدون اينکه آسيبي به حنجره شما برسد .
اگر در بين تمرين ، هنگام بالا بردن پرده بعدي احساس خارش يا سوزش و يا سرفه نموديد ، بدانيد که عجله کرده ايد و به توصيه ما گوش نداده ايد . در اين حالت به پرده قبلي بازگشته و دقايقي آن را ادامه دهيد و يا اينکه تمرين را براي مدتي قطع نماييد همچنين در پر کردن ريه ها هم نبايد عجله کرد. ابتدا آهسته آهسته شکم را پر نموده و سپس سينه را پر نماييد تا جايي که شکم و سينه شما کاملا متورم و مملو از هوا باشد . اگر پرده هاي پايين را در يک فضاي بسته و پرده هاي بالا و شش دانگ را در يک محيط باز مانند کوه يا بيابان تمرين نماييد ، بهتر خواهد بود و پيشرفت خود را مشاهده خواهيد کرد و اگر توانيد تمرين شش دانگ صدا را بعد از يک برنامه کوه نوردي قرار بدهيد ، بسيار بهتر و ثمربهش تر خواهد بود چرا که کوهنوري باعث افزايش ظرفيت هوايي شش ها مي شود.
تمرينات فوق بايد حداقل يک تا دو ماه به طور مستمر و همه روزه صورت گيرد تا صدا براي آغاز کار ، صيقل پيدا نمايد و از حالت نخراشيدگي بيرون آيد.


تمرين پرحجم کردن صدا
بعد از تمرينات قوي سازي صدا ، نوبت به پرحجم کردن و پرطنين کردن آن مي رسد. يعني وقتي يک خواننده در يک اتاق معمولي مي خواند ، صداي او بر فضاي اتاق احاطه کامل داشته باشد و از هر سمت و سويي به طور مستقيم و يک نواخت شنيده شود. اين خصوصيات يک صداي پر طنين مي باشد که در اصطلاح ، اين صدا را زنگدار گويند که گرفتگي ندارد. البته هر نوع گرفتگي در صدا ، مذموم نيست بلگه بعضي وقت هاي به محزون بودن آن مي افزايد اما صدايي با اين کيفيت ، قابليت کمتري براي مانور دادن و تحرير زدن دارد. براي زنگدار شدن صدا به تمرينات زير توجه نماييد.
در حالتي راحت بنشينيد و عضلات را رها نموده و کلماتي از قبيل منگ ، هنگ ، زنگ و ... که به نگ ختم مي شوند را با آهنگي تو دماغي ، با مسدود کردن دهان با زبان و کشيدگي ، اجرا نماييد.
يک شعر بيست بيتي را با نازکترين آهنگي که مي توانيد بخوانيد و وقتي که گلوي تان خسته شد ، پس از چند دقيقه استراحت دوباره از نو آغاز کنيد.
حرف ر  را به صورت مشدد و مستمر و کشيده  ر ، ر ، ر ، ر و ... ادا کنيد
گفتيم که پرطنين شدن صدا ، با تنفس رابطه مستقيم دارد. براي اينکه طنين صداي خود را تقويت نماييد به اين تمارين توجه کنيد.
ابتدا يک نفس عميق با کيفيتي که قبلا گفته شد بکشيد و ريه ها و شکم را از هوا پر کنيد به طوري که شکم کاملا بيرون آيد. بعد صدا را در حالي که خارج مي کنيد ، آهسته و پياپي بگوييد : آه ، آه ، اوه ، اوه ، ايه ... توجه داشته باشيد که هر چه اين هوا آهسته و کندتر از شش ها خارج شود بهتر است و تکرار اين تمرين صدا را بهتر و رساتر مي کند.
فک پاييني را شل کنيد سپس نفس هاي کوتاه و سريع ، از راه دهان بکشيد و کم کم بر سرعت آن بيافزاييد تا جايي که صداي برخورد نفس ها را به سقف دهان تان بشنويد. البته نفس ها نبايد از راه تنگي گلو بوده بلکه بايد از پرده ديافراگم شکم باشد و از آن به عنوان تلمبه اي استفاده کنيد و هوا را از راه شکم بيرون و داخل بکشيد . اين تمرين باعث قوي شدن عضلات زير فک و اطراف گلو و شکم مي شود زيرا هنگام خواندن ، فشار زيادي به اين عضلات وارد مي گردد.
بدن را شل کنيد و هوا را به درون سينه بکشيد ، بدون اينکه هيچ گونه فشاري به سينه وارد شود ، آن قدر که سينه از هوا پر گردد . سپس شمعي ( يا يک باريکه کاغذ ) را جلوي دهان تان بگيريد و هوا را خارج کنيد ، آن چنان که شعله شمع حرکت ننمايد ولي هواي سينه به طور يک نواخت خارج شود. اين تمرين باعث افزايش ظرفيت هوايي ريه ها و يک نواختي صدا مي شود که بايد روزي سه تا چهار مرتبه تکرار شود و با يک فوت کردن قوي ، خاتمه يابد.
چانه را به سينه بچسبانيد به طوري که وزن سر ، روي چانه افتاده باشد . حالا چند مرتبه دهان را باز و بسته کنيد به طوري که با اين حرکت ، سرتان بالا و پايين رود . سپس مدتي دهان را به حالت نيمه باز و راحت ، استراحت بدهيد.
دستان تان را زير چانه بزنيد ( حالتي که انسان چيزي را تماشا مي کند ) و فرض کنيد چيزي مي جويد و مکرر دهان تان را باز و بسته نماييد . بعد از مدتي استراحت ، دوباره اين کار را انجام دهيد. اين تمرين و تمرين قبل ، باعث قوي شدن عضلات چانه ، شقيقه ، و گلو مي شود و کم کم فک و گلو در اختيار شما در مي آيد تا حروف را موقع خواندن بهتر ادا کنيد زيرا عدم توانايي در تلفظ واضح حروف و خستگي زودرس فک و دهان ، ناشي از ضعيف بودن اين عضلات است .
يک شعر را ابتدا با صداي زير و از نوک زبان و سپس با صداي بم و از ته زبان بخوانيد در حالي که دهان مانند يک حفره شده و صدا با حجم بيرون مي آيد. اين تمرين نيز با قوي تر شدن زبان ، باعث پر حجم شدن صدا مي شود . زيرا قسمتي از خواندن ، به زبان بستگي دارد که با تغيير دادن فضاي دهان ، موجب ايجاد صداي مناسب و حجم دلخواه مي شود.


چند دستورالعمل کلي براي محافظت از حنجره
تمريناتي که تا اينجا گفته شد ، باعث تغييرات محسوسي در تقويت و بهبود صدا مي شود ، با اين شرط که با حوصله انجام داده شود و از عجله کردن در آن خودداري گردد و تصور نشود که خواندن بستگي به اين تمرينات خسته کننده ندارد . مطمئن باشيد که اگر اين دستورالعمل ها بدون شتاب زدگي انجام شوند ، باعث ضايعات جبران ناپذيري خواهد شد. به عنوان مثال در تمريناتي که در قسمت قوي شدن حنجره ذکر شد ، اگر شخصي بدون گرم کردن حنجره ، زير آواز بزند و شش دانگ صدا را بيرون دهد ، امکان پاره شدن تارهاي صوتي و يا ايجاد رگه هاي غيرقابل بهبود در صدا وجود دارد . پس توصيه اول ، عجله نکردن و دقت به خرج دادن در تمارين مي باشد.
توصيه ديگر اين است که بين تمرين ها نبايد وقفه ايجاد شود و بايد به طور مداوم صورت گيرد تا حنجره پختگي خود را آسان تر تحصيل کند و به طور کلي اگر کسي خواننده هم بشود ، نبايد تمرين را قطع کند و هعر روز بايد زمزمه اي داشته باشد تا حنجره ، انعطاف خود را از دست ندهد ، درست مانند لولاي درب ، اگر مدتي درب باز و بسته نشود باعث سفت شدن لولاها مي شود . به خاطر داشته باشيد که بهترين چيز براي حنجره ، خواندن و جلوگيري از تنبلي و سستي آن است . البته از استراحت دادن آن هم نبايد غافل ماند و بايد از تاختن به حنجره پرهيز کرد.
حتي در مجلس نيز هرگاه حس کرديد که حنجره شما خسته شده است مي توانيد بدون آنکه سايرين متوجه شوند به آن استراحت بدهيد . به اين ترتيب که فک پايين را شل کرده و با زبان کوچک راه حلق را مسدود نماييد. گوئي مي خواهيد خميازه بکشيد به طوري که صداي آن در گوشها حس مي شود. اين کار باعث استراحت لحظه اي حنجره تا مدت کوتاهي مي گردد . بهترين استراحت براي حنجره قبل يا بعد از مجلس ، خواب است . چنان چه وقتي يکي از قاريان مصري که براي اجراي به ايران آمده بود ، قبل از اجراي قرائد خود ، مدتي مي خوابد و اين کار را به بقيه قراء هم توصيه مي نمايد . چون گفتيم که تار هاي صوتي ، بافت عضله اي هستند و احتياج به استراحت دارند.
در پايان اين قسمت دو تذکر لازم به ذکر است :
اول اينکه در هر قسمتي از کشور اسلامي ما ، عزاداري به سبک و سياق مخصوص به خود صورت مي گيرد و مردم هر منطقه اي يک نوع صدا رو مي پسندند.بعضي صداهاي بم و خش دار ، بعضي صداهاي نازک و پرتحرک ، بعضي تحرير هاي حلفي ، بعضي تحرير هاي دهاني و ... و لذا تمرين ها بايد به فراخور همان منطقه صورت گيرد .
نکته ديگر اينکه لازم نيست که يک مدت را فقط به تمرين اختصاصي داد و يک مدت را به خواندن در مجلس ، خير . بکله اين دو با هم قابل جمع نيز هست . البته تذکر بسيار مهم ايسن است که در کنار اين تمرينات ، وقتي که حس شد صدا به حد مطلوبي رسيده است ، بايد خواندن در مجلس را آغاز کرد تا هم زمان ، فنون مجلس داري نيز فرا گرفته شود.
نکته :
ذاکران عزيز توجه داشته باشند در برنامه هايي که چند شب متوالي ادامه مي يابد ، نبايد تمام انرژي خود را در شب هاي اول ، تمام کنند و بايد با حنجره شان مدارا کنند.


تجويز برخي خوراکي ها
همان طوري که بين همگان مشهور است ، بعضي از خوردني ها هستند که بايد از آنها پرهيز شود و برخي بايد استفاده گردد تا صداي شخص را تقويت نمايد . حنجره را به لولاي در تشبيه کرديم ، همان گونه که درب احتياج به باز و بسته شدن دارد تا سفت نشود ، احتياج به روغن کاري هم دارد. به همان شکل که بايد از حنجره کار کشيد تا انعطافش از بين نرود ، بايد با خوردن بعضي خوراکي ها به تحرک بيشتر آن کمک نمود . ناگفته نماند که معرفي اين خوراکي ها جنبه تجربي دارد و در افراد گوناگون ، مختلف است .
امکان دارد که در بعضي جواب ندهد ولي آنچه در عرف مداحان و قاريان و ... براي تقويت حنجره معمول است ، خوردن غذاهاي کم چربي ، نوشيدن شير گرم قبل و بعد از خواندن و نوشيدن آب ولرم در حين برنامه است . همچنين در مواقع گرفتگي و خستگي صدا ، خوردن ژله نشاسته ، زرده تخم مرغ ، تخم مرغ عسلي ، آب شلغم ، و يا غرغره کردن آب نمک به اضافه چند قطره آب ليمو و يا خوردن انجير خشک که در شير جوشيده ريخته شده باشد ، تاثير بسزايي خواهد داشت.
همچنين خوردن تخمه هايي که داراي لعاب مي باشند مانند بارهنگ ، به دانه ، تخم شربتي ، و ... قبل از اجراي برنامه بسيار مفيد است .


پرهيز
براي اينکه حنجره آسيب نبيند بايد از خوردن بعضي از خوراکي ها مانند انواع ترشي ها ، سرخ کردني ، چاي پررنگ ، آب سرد ، بستني و اين قبيل موارد غذايي خودداري نمود . چون خوردن اينها به مرور زمان باعث تحليل رفتن قواي حنجره و ضعيف شدن صدا مي گردد و شايد به جرات بتوان گفت که اثر اين خوردني ها در حنجره خواننده مخرب تر از حنجره فرد معمولي است که خواننده نمي باشد. چون حنجره کار کرده در مقابل بعضي چيز ها آسيب پذير تر از حنجره کار نکرده است .
همچنين خوردن تخمه  ، آجيل و حتي استعمال عطريات باعث گرفت نصدا مي گردد و مجددا لازم است اين نکته را خاطر نشان کنيم که پرهيز از خوراکي ها هم مانند تجويز بعضي ديگر خوردني ها به تفاوت افراد ، مختلف مي شود و در همه علي السويه نمي باشد و نيز سينه زدن و گريه شديد کردن نيز باعث گرفتي حنجره مي شود. همچنين تنفس در فضايي که گرد و خاک دارد و يا محلي که در آن غذا مي پزند و چيزي سرخ مي کنند ونيز همان نتيجه را خواهد داد .
البته همان طوري که قبلا نيز اشاره شد ، بايد توجه داشت که اين گونه پرهيز ها و تجويز ها ، فردي است و شخص بايد با گذشت زمان و تجربه در خوانندگي ، پي به اثر مثبت يا منفي آنها روي خود ببرد و يک برنامه پرهيز غذايي براي خود داشته باشد . چون ممکن است هيچ يک از خوراکي هايي فوق ، اثري در وي نداشته باشد.
تذکر کلي :
به طور کلي مي توان گفت که هر گونه خوراکي که در شخص توليد گلودرد مي کند و هنگام ابتلا به سرماخوردگي يا گلودرد باعث تشديد آن مي شود ، در موقع سلامتي باعث ضعيف شدت حنجره و صدا مي شود و بر عکس هر گونه خوراکي که در موقع گلودرد و عفونت سينه موجب بهبود شخص مي شود و در موقع سلامتي موجب قوي شدن صدا و بالا رفتن کارايي حنجره مي گردد.

 

منبع





 







 


(ما را از نظرات خود بهره مند سازید)

تعداد بازديد : 217
نویسنده : منتظر المهدی در چهارشنبه 03 ارديبهشت 1393 | نظرات()

Web Template By : Samentheme.ir

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
لوگوی شما